שווה קריאה!
הגדרת בדיקות חדירה ומטרותיהן
בדיקות חדירה הן תהליך מקצועי ומבוקר שבו בודקים חדירה מנסים לאתר נקודות תורפה ופרצות אפשריות במערכות מידע של ארגונים. תהליך זה מתבצע באמצעות שימוש בכלים ותוכנות מתקדמות לחיקוי התקפות סייבר אמיתיות. מטרת הבדיקות היא לאתר בעיות אבטחה לפני שגורמים זדוניים יכולים לנצל אותן.חשיבות בדיקות חדירה
הסיבה לחשיבותן של בדיקות חדירה נעוצה בצורך המתמיד להגן על מידע רגיש. ארגונים מכל הגדלים והסוגים מוצאים עצמם מושכים את תשומת לבם של פורצים, מה שמחייב אותם לפעול בזהירות ובמקצועיות רבה להגנה על המערכות שלהם.דוגמה פרקטית למקרה של בדיקת חדירה
אחד המקרים הבולטים בתחום בדיקות החדירה שהתרחש לאחרונה הוא המקרה של חברת SolarWinds. בשנת 2020, גילו בחברה שתוכנת ניהול רשת שהם מפתחים נפלה קורבן להתקפת סייבר מתוחכמת. המתקפה אפשרה למתקיפים להשתלט על תשתיות טכנולוגיות של לקוחות רבים של החברה, כולל ארגונים ממשלתיים ופרטיים גדולים. בדיקות חדירה קבועות ויסודיות היו יכולות אולי לזהות את נקודות התורפה שניצלו בהתקפה זו בטרם היו נגרמים נזקים כה משמעותיים. המקרה של SolarWinds מדגים את הצורך החיוני בהקפדה על ביצוע בדיקות חדירה כחלק בלתי נפרד מתוכנית אבטחת המידע של כל ארגון, כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.איך מתבצעות בדיקות חדירה?
תהליך בדיקות החדירה כולל שלבים רבים: 1.תכנון - הגדרת היקף הבדיקה והמטרות. 2.סריקה - איתור נקודות תורפה באמצעות סריקות ממוכנות. 3.ניסיון חדירה - ניסיון לחדור למערכת תוך שימוש בכלים ושיטות שונות. 4.הערכת השפעות - אימות הנזק או הפרצה שהושגה. 5.דוח - הכנת דוח מפורט על ממצאי הבדיקה והמלצות לשיפור.תוצאות והשפעות בדיקות חדירה
בדיקות חדירה יכולות להוביל לשיפור משמעותי באבטחת המידע של ארגונים. הן מאפשרות לארגונים לזהות פרצות אבטחה לפני שהן יהפכו לבעיה אמיתית ולטפל בהן בזמן. כמו כן, הן מעלות את המודעות לסיכונים ולאיומים אפשריים, מה שמחזק את תרבות האבטחה בארגון. תחום בדיקות החדירה נלמד לעומק כחלק ממסלולי הסייבר במכללת סמארטכשמדובר בבקרת איכות לפתרונות טכנולוגיים מצילי חיים - המיועדים למשל לשירותי חירום, למערכות בריאות ועוד - המונח "איכות" מקבל משמעויות נוספות, שכן כל באג "קטן" עלול לסכן חיי אדם
תפקיד בקרת האיכות, QA, הינו אחד התפקידים הצעירים, יחסית, בעולמות הפיתוח, ועם זאת מהמבוקשים והחשובים בתעשייה. רבים עדיין תופשים אותו כתפקיד "סיזיפי", אך לא כך הדבר, במיוחד כשמדובר בבקרת איכות לפתרונות טכנולוגיים מצילי חיים, המיועדים למשל לשירותי חירום, למערכות בריאות ועוד. במקרים אלו, המונח "איכות" מקבל משמעויות נוספות, שכן באג יכול לסכן חיי אדם. כאשר נולד תפקיד ה-QA המערכות הטכנולוגיות היו הרבה פחות מתוחכמות. אנשי בקרת האיכות דאז עסקו בעיקר בבדיקות קופסה שחורה ובאימות פעולות פונקציונליות מאוד פשוטות, שלא הצריכו מחשבה מרובה, למידה, היכרות וידע נרחבים, כפי שנדרש ומצופה מאנשי QA כיום. בשל מורכבותה הגבוהה של מערכת מצילת חיים והאחריות הגדולה המוטלת על כתפי ה-QA, מומלץ להתחיל בבניית בסיס ידע חזק ואיכותי בקרב חברי הצוות, תוך חשיפתם לטכנולוגיות שונות בעולמות ההיי-טק השונים תחום האיכות כיום הינו מהתחומים החשובים ביותר בכל חברה המייצרת תוכנה או חומרה, שכן הלקוחות רוצים לקבל מוצר איכותי, ללא תקלות שיפגעו בעבודה הרציפה. בנוסף, אף חברה אינה רוצה להיתפס כמפתחת ומשווקת מוצר שאינו איכותי, כאשר המכירות והמוניטין שלה נמצאים על כף המאזניים. התקדמות הטכנולוגיה ומורכבותה, דורשים מאנשי בקרת האיכות ידע רחב, התפתחות ולמידה תמידיים, יכולת לראות את התמונה הכוללת, לפרק אותה לגורמים קטנים ולהבין את הקשרים השונים ואת ההשלכות של כל חלק במוצר על משנהו. מעבר לכך, נדרשים כישורים אישיים, כגון ראייה מרחבית, יכולת ללמוד לבד ומהר תוך אימוץ טכנולוגיות חדשות, סקרנות וכן יכולת לשאול את השאלות הנכונות. זאת, לצד אסרטיביות, נחישות וירידה לפרטים הקטנים. ביצוע תהליך בדיקות כיום אינו מסתכם בלחיצה על כפתורים שונים וסימון תיבות. אנשי QA מבצעים מגוון רחב של פעולות מעמיקות בחלקים שונים של המוצר, ואף מאחורי הקלעים. המטרה שלהם היא להבטיח פיתוח מוצר שעונה על ציפיות ודרישות הלקוח, וגם עומד ברמת האיכות הנדרשת בהיבטי אבטחה, אינטגרציה, שימושיות ויציבות לאורך זמן. תחום האיכות כיום הינו מהתחומים החשובים ביותר בכל חברה המייצרת תוכנה או חומרה, שכן הלקוחות רוצים לקבל מוצר איכותי, ללא תקלות שיפגעו בעבודה הרציפה. בנוסף, אף חברה אינה רוצה להיתפס כמפתחת ומשווקת מוצר שאינו איכותי, כאשר המכירות והמוניטין שלה נמצאים על כף המאזניים. התקדמות הטכנולוגיה ומורכבותה, דורשים מאנשי בקרת האיכות ידע רחב, התפתחות ולמידה תמידיים, יכולת לראות את התמונה הכוללת, לפרק אותה לגורמים קטנים ולהבין את הקשרים השונים ואת ההשלכות של כל חלק במוצר על משנהו. מעבר לכך, נדרשים כישורים אישיים, כגון ראייה מרחבית, יכולת ללמוד לבד ומהר תוך אימוץ טכנולוגיות חדשות, סקרנות וכן יכולת לשאול את השאלות הנכונות. זאת, לצד אסרטיביות, נחישות וירידה לפרטים הקטנים. ביצוע תהליך בדיקות כיום אינו מסתכם בלחיצה על כפתורים שונים וסימון תיבות. אנשי QA מבצעים מגוון רחב של פעולות מעמיקות בחלקים שונים של המוצר, ואף מאחורי הקלעים. המטרה שלהם היא להבטיח פיתוח מוצר שעונה על ציפיות ודרישות הלקוח, וגם עומד ברמת האיכות הנדרשת בהיבטי אבטחה, אינטגרציה, שימושיות ויציבות לאורך זמן.הקפדה חסרת פשרות ב-QA בתחום שירותי החירום
כאשר מדובר במנהל QA בתחום שירותי חירום, הוא נדרש מחד להתמודד עם הקריטיות הכרוכה בבדיקות איכות של פתרון מציל חיים, ומאידך למנוע מצבים של שעמום, תנודתיות גבוהה וחוסר תשומת לב של צוות ה-QA לתהליכים ולפעולות השונות בתהליך הבדיקה. לכן, יש חשיבות רבה לבחירה באסטרטגיה הנכונה, שתאפשר לבצע כמה שיותר בדיקות בלוח זמנים קצר, תוך טיפוח כוח האדם. צוות ה-QA צריך קודם כל להבין את ציפיות ודרישות הלקוח, ומכאן לבצע חשיבה אינטנסיבית כיצד לאתגר את המערכת בתרחישי קיצון. זאת, תוך שמירה תמידית על עדכניות מקרי הבדיקה ועל ההיכרות המעמיקה עם כל מערכות החברה והקשרים ביניהן. כל חבר צוות מחזיק בידע שמאפשר לו להבין כיצד שינוי קוד כזה או אחר, בכל אזור במערכת או במערכות אחרות, עשוי להשפיע על חלקי המערכת שבתחום האחריות שלו. נקודת המוצא היא שמתודולוגיות וגישות בקרת איכות הנהוגות בחברות פיתוח, לא ישיגו את היעדים שיש למשל לפיתוח מערכת מצילת חיים. כדי לבחור מתודולוגית QA מתאימה עבור תהליכי הפיתוח של מערכות החברה, צריך להכיר לעומק את יעדי החברה, לחקור ולהבין את כלל חלקי המערכת השונים. בשל מורכבותה הגבוהה של מערכת מצילת חיים והאחריות הגדולה המוטלת על כתפי ה-QA, מומלץ להתחיל בבניית בסיס ידע חזק ואיכותי בקרב חברי הצוות, תוך חשיפתם לטכנולוגיות שונות בעולמות ההיי-טק השונים. יש לקבוע קריטריונים ברורים העוזרים לנתח את איכות המערכת הנבדקת בכל שלב ולבנות מערך בדיקות לחלקי המערכת השונים, כדי שניתן יהיה להבין אילו בדיקות צריכות להתבצע לאחר כל שינוי קוד.מערך בדיקות אוטומטיות מתקדם ומורכב מאוד
על מנת לאפשר שחרור מהיר של גרסאות ולתמוך בקצב פיתוח מהיר, יש לבנות עם הצוות מערך בדיקות אוטומטיות מתקדם ומורכב מאוד, המשלב פתרונות אוטומציה בארבע רמות בדיקה שונות עבור כלל פלטפורמות החברה. הבסיס לבניית אוטומציה מהירה ויעילה הוא צוות בודקים ידניים, שחושב כיצד ואיך לאתגר את המערכת ומתעד את פעולות הבדיקה. מן הצד השני, צוות האוטומציה צריך לדאוג לאטמט את אותם מקרי בדיקה ולהבטיח כיסוי בדיקות רחב, יעיל ומהיר. זאת, על ידי בניית מערך אוטומציה מודולרי בעל כיסוי רחב ויכולת להריץ בדיקות על פי אזורי המערכת בסביבות עבודה שונות, מסביבת הפיתוח ועד סביבת הייצור. חשוב לציין כי נדרש תהליך ניטור והתאמות שבועי, תוך הסתכלות על הסיכונים הפוטנציאליים ויעדי החברה המשתנים מעת לעת. זאת, כדי להתייעל באופן הטוב והנכון ביותר, הן בצד ה-ידני והן בצד האוטומטי של צוות הבדיקות. לסיכום, תפקיד ה-QA הינו מהתפקידים הבודדים בתהליך הפיתוח המאפשר לעקוב אחר התפתחות המערכת מהשלבים הקטנים והבודדים ועד לתהליכי לקוח ארוכים ומורכבים. אנשי ה-QA זוכים לגעת, להכיר וללמוד אינספור טכנולוגיות חדשות. בקרת איכות לפתרונות מצילי חיים מתבצעת תחת סטנדרטים גבוהים, פשוט כי אין לנו מקום לטעויות. מאידך, חשוב לשמור על קצב פיתוח מהיר ואינטנסיבי, ובשורה התחתונה – לספק תוך זמן קצר מערכת איכותית, מבוססת ענן, העומדת בדרישות ובצורכי הלקוח. הכותב: דודי ואנונו דירקטור QA בכיר בחברת קרביין (Carbyne) ** הכתבה פורסמה במקור באתר PC - לינק לכתבההגדרת QA ומטרותיו
QA, או בעברית בדיקות תוכנה (אבטחת איכות), הוא תהליך מקיף המורכב מסדרת פעולות המתמקדות בשיפור ובקרת איכות התוכנה. מטרת ה-QA היא למנוע ולזהות באגים, לוודא שהתוכנה עומדת בדרישות המשתמש ובסטנדרטים גבוהים של איכות על מנת להבטיח שהמוצר יהיה יציב, נגיש ואמין.תפקידו של QA במחזור חיי התוכנה
QA משתלב בכל שלבי מחזור חיי התוכנה (מוקדם ככל האפשר), מהגדרת הדרישות ועד לשחרור המוצר ללקוחות. בשלב התכנון, QA עוזר להגדיר את הדרישות בצורה ברורה ומדויקת, ובשלב הפיתוח, הוא מבצע בדיקות ראשוניות לזיהוי באגים מוקדמים. בשלב הבדיקה, QA מבצע בדיקות מעמיקות ומקיפות לזיהוי כל בעיות האיכות. לבסוף, לפני שחרור המוצר, QA מבטיח שכל הבעיות נפתרו ושהמוצר עומד בכל הדרישות והציפיות.השפעת QA על איכות המוצר
QA משפיע באופן ישיר על איכות המוצר הסופי. בדיקות איכות מקיפות מסייעות לזהות באגים, חוסרים ובעיות אחרות שעלולות להשפיע על תפקוד התוכנה. על ידי תיקון הבעיות אלו בשלב מוקדם, QA מונע מצבים בהם תקלות או חוסרים יגרמו לכשל בתוכנה, ובכך מבטיח את יציבותה ואמינותה של התוכנה.QA והשפעתו על חוויית המשתמש
חוויית המשתמש היא אחד הגורמים המרכזיים להצלחת התוכנה. QA משחק תפקיד קריטי בבניית חוויית משתמש חיובית על ידי הבטחת תפקוד תקין, ממשק משתמש נוח ותגובתיות של התוכנה. בדיקות איכות מבטיחות שהתוכנה תהיה חסינה לשגיאות, קלה לשימוש ומספקת תגובה מהירה לפעולות המשתמש.QA כחלק מתרבות הארגון
הטמעת תרבות QA בארגון דורשת מחויבות מצד כל חברי הצוות, מהנדסי התוכנה כותב המאמר: דודי ואנונו רכז תחום בדיקות תוכנה במכללת סמארט , ודירקטור QA בכיר .הייא נעאמנה, ספרי על עצמך.
גדלתי בעראבה, בגליל התחתון, הילדה השנייה במשפחה של שבעה ילדים. כבר בתיכון ידעתי שאני לא רוצה להיות עקרת בית. רציתי עבודה שאוכל להתפתח בה, קריירה. הייתי הראשונה במשפחה שהלכה לאוניברסיטה. יש לי אחיות צעירות ממני שבעקבותיי הלכו אף הן ללימודים אקדמיים.
בבית הספר הייתי במגמת ביולוגיה ואהבתי את המקצוע. רציתי להרחיב את ידיעותיי על גוף האדם ורציתי לעבוד במשהו שדרכו אוכל לעזור לאנשים. לכן החלטתי ללמוד סיעוד באוניברסיטה העברית. במהלך הלימודים הבנתי שאני רוצה להיות אחות שעובדת עם ילדים, ולשמחתי התקבלתי למחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים הדסה עין כרם.
איך הייתה העבודה שם?
העבודה היא במשמרות, ומשמרות לילה הן הכי קשות. יש גם כוננויות והקפצות. הרגשתי סיפוק אדיר בלעזור לילד חולה להחלים, לעבור איתו תהליך שבסופו הוא חוזר הביתה, בריא, או לפחות במצב הרבה יותר טוב.
עם זאת היו גם מקרים קשים. למשל, ילד בן שנתיים שהגיע עם וירוס וחום, והמצב שלו הידרדר במהירות למוות מוחי. היה קשה בצורה בלתי נתפסת לבשר את זה להורים שלו. אני זוכרת גם מקרה של ילד שננשך בצוואר על ידי כלב — ולא שרד. אלו מקרים שנכנסו לי עמוק ללב. לקחתי איתי את העבודה הביתה, ומצאתי את עצמי חושבת על הילדים במחלקה גם בשעות שהייתי עם הילדים שלי.
איפה הגיע השינוי?
אחרי שילדתי, זה נהיה כבר קשה מדי עבורי. בעלי הוא גם אח בטיפול נמרץ, וכשיש ילדים בבית זה מסובך כששני ההורים עובדים במשמרות וצריכים לפעמים להיות בכוננויות. לכן, אחרי שלוש שנים בבית חולים, החלטתי לעבור להיות אחות בקופת חולים. שם שעות העבודה מסודרות יותר: הייתי יוצאת עם הילדים בבוקר, שמה אותם במסגרות שלהם וממשיכה לעבודה — וכשהייתי מסיימת לעבוד, אחר הצהריים, הייתי אוספת אותם מהמסגרות הביתה.
איפה הגיע השינוי?
אחרי שילדתי, זה נהיה כבר קשה מדי עבורי. בעלי הוא גם אח בטיפול נמרץ, וכשיש ילדים בבית זה מסובך כששני ההורים עובדים במשמרות וצריכים לפעמים להיות בכוננויות. לכן, אחרי שלוש שנים בבית חולים, החלטתי לעבור להיות אחות בקופת חולים. שם שעות העבודה מסודרות יותר: הייתי יוצאת עם הילדים בבוקר, שמה אותם במסגרות שלהם וממשיכה לעבודה — וכשהייתי מסיימת לעבוד, אחר הצהריים, הייתי אוספת אותם מהמסגרות הביתה.
כשהייתי סטודנטית לסיעוד באוניברסיטה, הייתה לי שותפה שלמדה מדעי המחשב. באותה תקופה התחום קצת הרתיע אותי משום שראיתי אותה נקרעת על הלימודים ומתמודדת עם אתגרים רבים. בהייטק יש גם הרבה תנודות — הוא עלה ועלה, ואז היה שלב של קיצוצים ועצירת גיוסים. לא חשבתי שזה מספיק יציב.
ואולם עם השנים, כשראיתי את החברה שלי עובדת באינטל ומצליחה, חשבתי שכדאי לשקול את התחום מחדש, שהמאמץ שווה את האפשרויות שמגיעות לאחר מכן. התייעצתי עם חברים נוספים בתעשייה והם המליצו לי להיכנס להייטק דרך תפקיד של בודקת תוכנה.
נרשמתי לקורס של בודקת תוכנה. למדתי יומיים בשבוע במשך חצי שנה. במקביל עבדתי כאחות במוקד טלפוני. זה לא קל ללמוד במקביל למשרה מלאה ועם שני ילדים בבית. אבל נהניתי מהלימודים ודי מהר ראיתי שאני מובילה בכיתה שלי. סטודנטים אחרים באו לבקש שאעזור להם עם המטלות וראיתי שאני טובה בזה.
איך הגיבה הסביבה להסבה שלך?
ההורים שלי ובעלי תמכו בי, אבל בסביבה הרחבה יותר ראיתי אנשים שמרימים גבה. היו שאמרו לי במפורש — "יש לך מקצוע 'בטוח' כאחות, למה את הולכת להחליף את זה בענף שהוא פחות יציב?" או "לא חבל על ארבע שנות הלימוד של התואר הראשון?" היו גם שאמרו לי שלא אצליח למצוא עבודה, כי כולם מבקשים ניסיון. אבל שלחתי קורות חיים לכמה מקומות מיד כשסיימתי את הקורס, ומצאתי עבודה מהר מאוד.
היכן את עובדת?
כיום אני עובדת בחברת קרביין (Carbyne). מצא חן בעיניי שהיא מפתחת טכנולוגיה לשירותי חירום, בין היתר לעולם הרפואה הדחופה. כיום אני עובדת פעמיים בשבוע מהמשרדים בתל אביב, ושלושה ימים מהבית, וזה טוב לי מבחינת איזון בית־עבודה. אני אוהבת את העבודה כבודקת תוכנה. כמי שעבדה כאחות אני מכירה טכנולוגיות רפואיות רבות מהצד של המשתמשים, ועכשיו אני לומדת להכיר מערכות מאחורי הקלעים.
איך היה להתחיל עבודה חדשה עם פרוץ המלחמה?
היום הראשון שנקבע לתחילת העבודה שלי היה ב-8 באוקטובר. זה אתגר ענקי להתחיל עבודה חדשה במצב חירום, כשיש מלחמה, וכולם עובדים מרחוק. אבל החברה הייתה מכילה ומאוד השתדלה שההתאקלמות תהיה קלה — על אף הלם המלחמה, באותו יום בבוקר הופיע אצלי בדלת שליח עם מחשב נייד של החברה ועוד כמה אביזרים שהייתי צריכה. את רוב העבודה למדתי מסרטוני הסברה וכל החפיפה שלי לתפקיד הייתה מרחוק.
עבדת כאחות בטיפול נמרץ, בקופ"ח ובמוקד טלפוני. איך את רואה את עצמך מתפתחת כבודקת תוכנה?
אני רוצה להבין יותר גם בצד של האוטומציה, להיות טים לידר ולהתקדם בחברה. אומרים על הדור שלי שאנחנו קופצים מהר ממקום עבודה אחד לשני. אני חושבת שזה טוב שאנחנו מחוברים לעצמנו — ומבינים שכשהחיים משתנים גם הצרכים והציפיות מהעבודה משתנים, וזה יפה שאפשר להתאים את העבודה לעצמנו ולא רק להתאים את עצמנו לעבודה.
*** הכתבה פורסמה במקור באתר themarker - לינק לכתבה